Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
G-Mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Óra
 
PUNK
 
DJ
 
Számláló
Indulás: 2004-12-16
 
Informatika
Informatika : Prey

Prey

  2006.08.20. 22:25

Megérkezett 2006 legjobb FPS-e, vagy pedig csak egy újabb csalódással lettünk gazdagabbak? Cikkemkből kiderül.

Meglepő, de pontosan 16 éve annak, hogy a Prey, mint játékötlet megfogant a 3D Realms fejlesztőinek agyában, 5 évvel később megkezdődött a fejlesztés, és 16 év után, 2006-ban révbe is ért a project. Jó munkához idő kell - tartja a mondás, ami a Prey esetében bizony teljes bizonyítást nyer.

A Prey történetében egy fiatal cherokee indiánt alakítunk, aki nagy boldogtalanságban él saját hazájában, a rezervátumban, mert az általa kiszemelt lányka, Jen nem hajlandó viszonozni iránta érzett szerelmét. Tommy a tükör alatt hosszasan gyakorolja elcsábítási trükkjeit, ám mégse sikerül megfűznie a lányt. Ráadásul nagyapja is idegeire megy, aki egy közelgő, nagy veszélyre figyelmezteti, azonban a srác a makacssága miatt kizárólag a lánnyal van elfoglalva. Végső elkeseredésében cselhez folyamodik, ám közbeszól két részeg ipse, akik Tommy szerint nagy verést akarnak, és ezt meg is kapják. Ám ebben a pillanatban rendkívül különös dolog történik: Egy furcsa, űrhajóhoz hasonló tárgy hirtelen felkapja ismerőseinket, majd bennünket is, a következő jelenetben pedig már egy idegen űrhajó belsejében ébredünk. Nem tudjuk, mi történik velünk, de a kezdeti jelek ijesztőek: Mindenütt vér, szenvedés, könnyek. Egy baleset folytán véletlenül kiszabadulunk a fogságból, ám szeretteink nem menekülnek: folytatják útjukat a biztos halál felé. Megkezdődik a romantikusnak cseppet sem nevezhető kalandtúránk idegen szörnyek, nyálkás falak, űrhajók, és kiszippantott agyú emberek között.

A játék alatt - mint bizonyára a legtöbben már tudjátok - a DOOM3 motor dübörög, mely ugyan jó két éves technológia már, de a mai napig nem tudta túlszárnyalni egyetlen játék se (talán, ami megközelíti ezt a minőséget, a FEAR új generációs Jupiter engine-je, de az irtózatosan nagy gépigény, valamint a gyengén megtervezett pályák miatt itt is csak a technológia nívott). A Prey ugyan nem kecsegtet semmiféle új effekttel, grafikai elemekkel a D3-hoz képest, viszont mégis van egy nagy előnye a kicsit átdolgozott motornak: sikerült annyira jól optimalizálni az egészet, hogy egy mai, középkategóriásnak nevezhető gépen is jóval magasabbra vehessük a grafikai részletességet – kiváló fps-értékek mellett), mint azt a DOOM3 vagy a Quake IV esetében hasonló gépnél tehettük. Ez a fejlesztés természetesen a Human head kódereinek szakértelmét dicséri. A grafikáról többet nem is érdemes elmondani, minden ugyanaz, mint a DOOM3-ban. Szép, nagy felbontású textúrák, viszonylag részletes modellek jellemzik a játékot.

A pályatervezés is nagyszerűre sikeredett. Kicsit tartottam ettől, hiszen a Human head eddigi projectjei nem a kiválóan megtervezett térképekről voltak híresek. A jelenlegi helyzet kicsit más, a DOOM3 engine kiváló lehetőségek tárházát adta a fejlesztőknek, melyekkel aztán éltek is rendesen. Először is, szinte minden felület kerekített, amennyire csak lehet. Szinte sehol sem találkozhatunk teljesen egyenletes, netántán szögletes falakkal. A görbe felületek mellett nagyfokú kihasználtságnak örvendenek a különféle díszítő textúrák (decals), valamint a részecskerendszert is keményen befogták a melóba. Maga a layout viszont a szokásos sablonokat követi: Bemegyünk egy terembe, ahol a megírt scripttől függően történik valami, majd kanyargós folyosók és ajtók sokaságán haladhatunk át egy másikba, ahol megint lesz valami esemény, majd újabb ajtóhoz érünk, újabb kanyargó folyosókkal...

Akik a nagy nyílt területeket keresik, hiába teszik ezt, olyanok ugyanis nem nagyon vannak a játékban. Néha kiérünk egy bazi nagy udvarra, vagy űrhajónkkal körbelebeghetünk egy méretesebb hangárt – de a helyiségek mindenképpen zártak. Hogy miért? Mert egy hatalmas űrhajó belsejében játszódik a teljes sztori, ahol nem szokás holmi kis lukacskákat hagyni, hadd szellőzzenek a szobák. Kalandozásaink során tehát mindenhol csak zárt helyszínekre juthatunk, ami egyáltalán nem baj, mert a DOOM3 engine ugye az ilyesféle környezetekben érzi jól magát. Ha pedig a Prey-t nézzük, akkor már azt is elmondhatjuk a motorról, hogy „túltengenek benne a hormonok”.

A hangrendszer, mint olyan, teljesen szokványos, a már megszokott DOOM3 minőség, 3D-vel, surround-dal, miegymással. Külön figyelmet érdemel a fantasztikus játékzene, melyek mind Jeron Moore alkotásai, aki már rengeteg film és videojáték hangulatának megteremtésében járult hozzá alkotásaival.

Most, hogy technikailag ilyen nagyszerűen kielemeztük a játékot, és mindent a legnagyobb rendben találtunk, lássuk csak, hogy állunk játszhatóság, AI, fizikai engine, programhibák, hangulat valamint az újrajátszhatóság tekintetében.

Mint már említettem, és bizonyára a kedves olvasó is sokat hallott róla, a Prey több olyan egyedi ötletet is tartalmaz, melyek FPS-ekben még sohasem valósultak meg. Human head-ék játszogattak egy kicsit a gravitációs rendszerrel, a Serious Sam-ból lekoppintották a módszert, és máris készen van a változó gravitáció. Igen ám, csak míg az SS-ben a pályát készítő emberke kénye-kedve szerint változhatott csupán a tömegvonzás iránya, semmiféle beleszólást nem engedve a játékosnak, a Prey esetében magunk is részesei lehetünk eme remek megoldásnak. Nyomjuk meg egy kapcsolót, vagy lőjünk egyet a gravitációt váltó panelokba! Ahogy szeretnénk, úgy alakíthatunk kényünkre-kedvünkre azon, hogy éppen melyik falra szeretnénk „rátapadni”, de természetesen csak a designerek szabta határokon belül. Hogy a helyzet ne legyen túlságosan kaotikus, illetve a közlekedést megkönnyítsék ebben a csúnya világban, sok helyen gravitációs padló várja a megfáradt játékost, ami, ha üzemel, odatapasztja őt a padlóhoz, még fejjel lefele lógó helyzetben se engedve el azt.

A sok különböző helyen alkalmazott portálok újabb hangulati pluszt adnak a játéknak. Ezek tulajdonképpen módosított scriptű teleportok, annyiban különböznek ezen szerkezetektől, hogy nincsen teleportálási effekt, miközben egyik helyről a másikra átkerülünk. Tehát semmi újdonságot nem tartalmaz ez a hangulati elem, mégis ezek után szerintem bátran ütögesse csak fejét a falba a többi fejlesztőcsapat, hogy ez miért nem nekik jutott eszükbe legelőször.

A fizikai engine a DOOM3 hagyatékaira épül, de a Prey esetében kevésbé éreztem bugosnak a dolgot, a potyogó, vagy arrébb mozduló tárgyak nem produkálnak a néha a valós fizika törvényeibe ütköző dolgokat, bár azt is tényként kell bejegyezni, hogy nem gyakran találkozhatunk szabadon mozgatható elemekkel a játékban, a DOOM3-mal ellentétben. A programkód másik területe, az AI kapcsán már nem tudok ekkora nagy fejlődésről beszámolni. A fejlesztők felkészítették az AI-t a változó gravitációban történő helyes viselkedésre, képesek közlekedni a gravitációs padlón, emellett mégis néha meglehetősen ostobán tudnak cselekedni. A fedezék szót még hallásból sem ismerik, mint ahogy az egyéb rejtőzködési módokkal sincsenek köszönőviszonyban sem. Nem bújnak oszlopok mögé, nem guggolnak le, csak szaladnak, meg lőnek/harapnak. Ez bizony édeskevés, nem ártott még volna egy picikét többet törődni annak a fránya AI-nek a leprogramozásával.

A hangulat a következő terület, ahol úgyszintén minden rendben van. Általában a pályák külsőleg hasonlítanak egymásra, de mégis mindenhol vannak olyan hangulati elemek, amik folyton visszaterelik a játékos érdeklődését a játékra, nem kell attól tartani, hogy akár egy percig is unatkoznánk. Jön először az első találkozásunk a portálokkal és a gravitációs padlóval, nagyapánk túlvilági birodalma, a „Land of the ancients”, majd a rosszalkodó szellemgyerekek, az iskolabusz, a vezethető idegen űrhajó... minden pályán újabb és újabb értékeit fedezzük fel a játéknak, és a grafikai egyhangúság ellenére a kellő hangulat mindig biztosított. Hozzájárul a kiváló és eseményekben gazdag játékmenethez az is, hogy igencsak jól letesztelt game-mel állunk szemben, a tesztelés során egyetlen bug-gal, kifagyással nem találkoztam, ami bizony dicséretes eredmény. Nem állítom, hogy nincsenek különféle programhibák, inkompatibilítási problémák – de ezek nagy része ki lett küszöbölve, vagy legalábbis nem érintik a cselekmény fő vonalait.

Egyetlen egy dolgot tudok felemlíteni, ami egy kicsit csalódást okozott számomra a Prey-ben: a multiplayer menü. Mindösszesen kétféle játékmódban állhatunk ki a világ hálógladiátorai ellen, a már ezer más játékban unalomig nyüstölt Deatchmatch és Team deathmatch módokban. A 8 térkép ugyan valamelyest több mint amennyi a DOOM3 alapváltozatában szerepelt, de ez nem mentség semmire. Egyszóval, aki inkább a többjátékos élményeket részesíti előnyben a remek single player történetek helyett, kellemetlen meglepetések fogják érni.

Rengeteg éven át vártunk a Prey-re, de megérte. A 10 éve érlelődő, eleinte haldokló ötletből mára egy kiforrott, szinte hibátlan játék keletkezett, mely egyedülálló, és eddig sehol nem látott technikai megoldásaival még a játékosok keménymagjának számára is nyújt újdonságot. Természetesen mit sem érne az egész technikai rész, ha nem volna közben megfelelően hangulatos, jól játszható az egész, ám ezeknél is minden a helyén van. Egyetlen percig sem unatkoztam a játék folyamán, viszont picit rövidnek éreztem a történetet. Lehet, hogy ez nem is baj, mert ennyi játékidő még pont elég, viszont nem torkollik el az egész a dögunalom irányába – ebbe a kábé 10 órába izgalmakkal teli küldetésekkel, érdekesebbnél érdekesebb helyszínekkel találkozhatunk.

Engem személy szerint a Prey teljesen lenyűgözött, kíváncsian várom már a folytatást, melyre egy rövid utalást már ezen játék végén is hallhatunk. Nem merem egyértelműen kijelenteni, hogy ez az év FPS-e, de látva a szomorú tendenciát – az új generációs nagyágyúk 2007-re való halasztását, és az idei gyér felhozatalt az akciójátékok szempontjából -, úgy gondolom, a Prey év végéig nem fog legyőzőre találni, köszöntsük tehát az új etalont!


Pozitívumok: A legkirályabb grafikus engine dolgozik alatta, mindvégig élvezetes marad, kiváló képi- és hanghatások, érdekes történetvezetés, megható végkifejlet, új ötletek garmadája

Negatívumok: Gyenge többjátékos módok, rövidebb a DOOM3-nál és Quake IV-nél

 

 
Welcome
 
Linkek
 
Végigjátszások
 
Naptár
2024. Augusztus
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Időjárás

Animált Hőtérkép

12 órás Animált Hőtérkép Magyarországról 

 
Szavazás
Milyen az oldal?

Király
Elmegy
Szar
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Hajrá Lilák!
 
Gyere máskor is! hello
 

Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?    *****    Will Vandom Rajongói Oldala &#9829; nosztalgia W.I.T.C.H. a javából, 2006 óta &#9829; Te még emlékszel?    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek bele kell néznie. Tedd meg te is, én segítek értelmezni! Kattints! Várlak    *****    Nagyon részletes születési horoszkóp + 3 éves elõrejelzés + kötetlen idejû beszélgetés diplomás asztrológussal! Kattints    *****    Smart Elektronika - Arduino és Okos Elektronikai termékek webáruháza .Álmodd meg, alkosd meg, vezéreld a jövõt!    *****    Smart Elektronika - Arduino és Okos Elektronikai termékek webáruháza .Álmodd meg, alkosd meg, vezéreld a jövõt!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek bele kell néznie, itt: www.csillagjovo.gportal.hu    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését. 0630/583-3168    *****    Nézzen velünk Debreceni Prémium lakásokat! Simonyi ingatlan Nézzen velünk Debreceni Prémium lakásokat! Simonyi ingatlan